4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
een week geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Rauwadvertentie

Ha, denkt u vast. Dat woord is verkeerd geschreven. Toch niet. En dat zal ik u uitleggen. Vanmorgen stond een bericht in De Telegraaf: Jean-Jacques van Belle leeft nog. De oprichter van Holland Herald, het ’in-flight magazine’ van KLM, blijkt in december zelf zijn overlijdensadvertentie te hebben laten zetten in enkele kranten. Hij wilde ‘eigen regie’ over het einde van zijn leven en nam daarom pillen in waarvan hij dacht dat ze dodelijk waren. “Maar ik werd gewoon weer wakker.”

’Overleden’ oprichter Holland Herald leeft nog

Dit voorval is werkelijk ongelooflijk. Sinds 1911 verzorgen wij al rouwadvertenties voor onze opdrachtgevers. Van de plaatselijke bladen tot regionaal en nationaal. Ook internationaal. We hebben zelfs eens een advertentie geplaatst in de New York Post. Het is een uiterst delicate kwestie. Er mag geen foutje in de tekst staan, omdat de berichtgeving zeer gevoelig ligt en door veel mensen wordt gelezen.

In de vorige eeuw gingen we zelf naar de kranten toe om de teksten te brengen. Het Parool en De Telegraaf in Amsterdam, NRC en AD in Rotterdam. Daarna spelden wij de tekst voor de rouwkaart door de telefoon, totdat de fax zijn intrede deed. Nu maken wij de tekst zelf op, die vervolgens rechtstreeks in de krant wordt geplaatst. Wíj zijn dan verantwoordelijk voor de inhoud, niet de krant.

Een enkele keer plaatsten families destijds zelf rouwadvertenties. Wij werden dan door de krant gebeld met de vraag of de persoon in kwestie daadwerkelijk was overleden. Heel mooi, want stel dat de buurman waarmee u in onmin leeft, uw rouwadvertentie in de krant zet?

Vandaag de dag kan men gewoon zelf via internet een advertentie bij de krant aanleveren. Is dat een verbetering? Het kan u weleens rauw op uw dak vallen.

Alexander van der Pijl

Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen