4.9 / 5
33 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
2 maanden geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.
Dagje uit-vaart...

Een dagje uit?

Ik ben opgegroeid als zoon van een begrafenisondernemer. Wij woonden midden in het toen nog kleine dorp, Hoofddorp. Ons huis was gevestigd aan de Tuinweg, middenin een uitvaartcentrum.

Wij konden eigenlijk nooit weg. Het bedrijf was 24 uur per dag, 7 dagen in de week open. Dag en nacht telefoondienst. Auto’s wassen, rouwkaarten vouwen, rouwkamer stofzuigen, bloemen klaarleggen, rekeningen opmaken en nog veel meer. Mijn vader werkte eerst alleen en later kwam er een collega bij. Boeren in de omgeving hielpen bij het ophalen en verzorgen van de overledene en zij reden op rouw- en volgauto’s. Als mijn moeder ons weleens met slecht weer naar school bracht, dan zette zij even het antwoordapparaat aan. Daar kun je je nu niets meer bij voorstellen.

Wij vonden het best wel leuk om ook eens een dagje naar het strand te gaan. Of even op bezoek bij opa en oma. Maar eigenlijk kwam daar niet veel van.

Ik herinner mij nog heel goed dat mijn vader een semafoon had. Deze was bijna net zo groot als een attachékoffer en kon op ingenieuze wijze onder het dashboard worden geplaatst. Mijn tante bleef thuis om de telefoon op te nemen en als er dan een noodsituatie was, dan begon die grote semafoon te piepen. We moesten dan onmiddellijk onderweg een stop maken. Mijn vader had altijd kleingeld bij zich en ging dan bellen in een telefooncel. Als die niet aanwezig was, dan belde hij bij een willekeurig adres aan, met de vraag of hij even met thuis mocht bellen. Wij hadden echt een hekel aan dat apparaat en dachten dat het alleen maar kon piepen.

“Jongens, we gaan een dagje uit!”
Welnee, het werd weer een dagje uit-vaart!

110 jaar Dunweg.

Alexander van der Pijl
Alexander van der Pijl, directeur Dunweg

Onze overige vestigingen