Aangifte van overlijden
Wanneer een overlijden officieel door een (huis)arts is vastgesteld, dient er aangifte van het overlijden gedaan te worden. Dit kunnen wij voor u doen, maar het kan ook zijn dat u dit liever zelf doet; die keuze heeft u.
U doet de aangifte bij de Burgerlijke Stand in de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Hiervan wordt een akte van overlijden opgemaakt, waarmee u toestemming heeft voor de uitvaart.
Als wij de aangifte voor u regelen, ontvangt u het uittreksel van de uitvaartverzorger. De akte van overlijden wordt door de Burgerlijke Stand ingeschreven in het overlijdensregister.
Uittreksel van de akte van overlijden
Een uittreksel van de overlijdensakte heeft u nodig om allerlei formele zaken te kunnen regelen. Zonder uittreksel van de akte van overlijden kan geen kopie van het testament worden verstrekt, kan geen opgave vanuit het Centraal Testamenten Register worden gegeven, kan geen huur worden opgezegd of bijvoorbeeld een uitkering vanuit een levensverzekering worden aangevraagd.
- Een akte van overlijden wordt ook wel de verklaring van overlijden genoemd. Het afschrift dat de gemeente afgeeft, is officieel het uittreksel van de akte van overlijden, maar door instanties wordt doorgaans de term ‘akte van overlijden’ gebruikt.