Black Friday
Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving. Die vrijdag hebben de meeste werknemers vrij en wordt volop gestart met het doen van kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, wordt met speciale, zeer aantrekkelijke aanbiedingen geadverteerd.
Het bovengenoemde fenomeen is overgewaaid naar Nederland, waar men probeert om de nuchtere Hollanders tot flinke aankopen te bewegen. De dag is daarom zorgvuldig gepland, net voor Sinterklaas. Het zal u dan ook niet ontgaan zijn: de kranten, folders en internet stonden er vol mee. Soms vragen mensen zich af of de aanbieding nou echt zo voordelig is of dat men in de maling genomen wordt.
Ook bij ons op de werkvloer werd gesproken over Black Friday en een enkeling vroeg zich af of wij daar wellicht ook iets mee moesten doen. De meesten waren echter van mening dat de mensen daar in onze branche niet op zitten te wachten. Tot die ene donderdagavond…
Na het rouwbezoek van mevrouw en het sluiten van de kist met familie, stonden onze medewerkers nog even na te praten met de gezinsleden. Zij waren verrukt over het troostlichtje dat naast het condoleanceregister stond: een waxinelichthouder met de afbeelding van de rouwkaart ter nagedachtenis aan hun moeder. Het kaarsje in de witte houder brandde dusdanig, dat de afbeelding erop mooi zichtbaar werd.
Een medewerker legde uit dat de nabestaanden dit
troostlichtje de volgende dag na de dienst mee zouden krijgen van de uitvaartverzorger. En dat als de wens er is, meerdere exemplaren nageleverd kunnen worden. Hierop reageerde de zoon gevat met of er misschien wat te onderhandelen viel over de prijs, moeder zou per slot van rekening begraven worden op Black Friday!
Luid lachend verliet de familie ons uitvaartcentrum, terwijl de stemming bij aanvang toch droevig geweest was.
En wij, wij hebben nog een jaar de tijd om een passende actie te bedenken…
Alexander van der Pijl