4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
een week geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Kleding maakt de man

Inmiddels loop ik al heel wat jaren mee in de uitvaartbranche. Vroeger vond men dat saai, maar tegenwoordig is veel mogelijk en bijna niets meer vanzelfsprekend of zoals het al jaren gedaan wordt. In de negentiger jaren maakte ik mijn entree in de branche. Werken bij het bedrijf van mijn vader en dan met name in de avond- en nachtdiensten. Ik regelde het ophalen en verzorgen van overledenen. De familie zocht de kleding voor hun dierbare uit en gaf deze aan ons mee. Wij zorgden er vervolgens voor dat de kleding netjes kwam te zitten, zodat iedereen respectvol afscheid kon nemen.

Maar wist je dat wij destijds met name nachtkleding meekregen? Na de verzorging kreeg bijna iedereen een nachtjapon of pyjama aan. Het ging in die tijd nog weleens door mijn hoofd dat het toch wel heel apart was, dat je bij het afscheid nemen van een familielid, vriend of kennis, hem/haar opeens in nachtkleding zag. Overdag liep ik zelf altijd in driedelig zwart kostuum. In het begin is dat een beetje wennen als je 19 bent, maar na een paar weken wist ik niet beter. Voor de uitvaart trokken wij onze jacquet aan, een zogenaamde billentikker met grijs gestreepte pantalon en voorzien van een hoge hoed. Het ging niet alleen om de kleur van de kleding, maar ook om de uitstraling. Het publiek zag duidelijk wie de uitvaartverzorger was en leiding had over het geheel. Inmiddels is veel veranderd. Zo is onze basiskleding nu blauw en vragen nabestaanden dikwijls om ons voor de uitvaart niet om te kleden naar zwart. Wat zou ú kiezen? Blauw, zwart, casual? En heeft u dat vastgelegd, zodat uw nabestaanden hier ook van op de hoogte zijn? Alexander van der Pijl Alexander van der Pijl, directeur Dunweg

Onze overige vestigingen